Fel och korrigeringar

Rätta till dina misstag vid rodd 

När du behärskar roddtekniken och har blivit bekväm med roddmaskinen så ska du också vara redo för att börja din träning på allvar.

Men oavsett om du är nybörjare eller rutinerad roddare på roddmaskiner så kan det vara en smart idé att kontrollera om du gör fel - även små fel kan nämligen påverka din träning negativt och orsaka obehag som kan leda till att du ger upp din träning. Eller så är det kanske något som inte känns helt rätt när du rör dig på roddmaskinen. Därför har vi sammanställt en checklista med 14 typiska fel som man enkelt kan korrigera och undvika vid träning.

En snabb genomgång kan göra dig uppmärksam på sådant som man ska vara observant på. Alla fel har illustrerats och förklarats med tips på hur du kan korrigerar dem för att få mesta möjliga av din träning.

 

Dålig takt
Tårna lyfter sig
Böjda armar
För tidigt lyft av knäna
Knäna ut mot sidan
Armbågarna ut mot sidan
För högt årtag
Händer hålls för lågt.
Foroverbøjet Release
Framåtböjd Catch
Bakåtlutad
Felaktig användning av sätet
Böjda handleder.
För korta årtag

Vi önskar dig mycket nöje med din träningen på en WaterRower

Vi hoppas att översikten har gett dig en inblick i din träningsteknik och hjälpt dig att korrigera eventuella misstag så att du är helt redo att träna korrekt på din WaterRower. Har du frågor eller behöver hjälp med din träning så är du välkommen att kontakta Richard och Lars på telefon. +45 22336863 eller e-post: nordic@waterrower.com.